HOGESCHOOL IN DE HOOGOVENS

 

Voor het eerst sinds jaren weer eens het Niet doen Sneeuwwitje-gevoel gehad. Je gaat zo op in een voorstelling dat je uit je stoel schiet als er een oude vrouw op het toneel dreigt te vallen. Je vergeet dat er een actrice aan het werk is die de val feilloos beheerst. Meestal vind ik het geen verdienste als het spel echter is dan echt, daarvoor ga je niet naar het toneel. Maar als Elsie de Brauw als bijna honderdjarige vrouw een bos bloemen in een vaas zet, gaat het voorbij aan echt. Ze vat er duizenden vrouwenlevens in samen. En iedereen in de zaal denkt aan zijn moeder.

 

Elsie speelt Nel, de stokoude werkster in Vuile dieve. Aan de andere kant van het toneel speelt zangeres Janny Pranger een jonge vrouw, Nina, gemodelleerd naar de oprichtster van de Bodyshop-keten. Nel lijdt onder het idee dat de thuishulp emmertjes van haar steelt, Nina meent dat het maatpakken-gajes er met haar concern van doorgaat. Als het stuk begint worden de vrouwen wakker. Nel hoog op haar scharrige bedje, alsof ze op een kolenzolder slaapt, Nina in een loft die alleen met skeelers te befietsen is. De vrouwen zijn om de beurt te horen, alleen als Nina zich uitleeft in heftige coloraturen, huilt Nel mee als een hond die niet tegen viool kan.

 

Een voorstelling op locatie, het klinkt zo omslachtig. Kun je het vinden? Dikke jas mee? Bij deze voorstelling van Hollandia word je beloond. Voor Vuile dieve moet je naar het terrein van de Koninklijke Hoogovens (gefuseerd met een zaak uit het perfide Albion en nu: Corus). Vooraf kun je tafelen in het Dudok-gebouw en je verbonden voelen met generaties stoere staalwerkers. Dan maak je een busrit over het 1000 voetbalvelden beslaande hoogoventerrein, genietend van lichtjes, stoom en dramatische vlammen. Ten slotte kom je in de Lage Drukcentrale en je begrijpt dat zo'n voorstelling alleen werkt op locatie, door de architectuur, de materialen, de buizenstructuur die een reidans van rookwolkjes uitpuft waarop wordt geprojecteerd.

 

Hollandia vertrekt uit Noord-Holland om te fuseren met Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven, een soort Brabantia. Deze voorstelling is de laatste mogelijkheid om de groep in zijn oude biotoop te omhelzen. Maar vooral gaan om Jannie Pranger en Elsie de Brauw te zien zingen en acteren in het zenith van hun kunnen.

                                             CAREL ALPHENAAR

 

Vuile dieve door Hollandia

te zien t/m 17 december 2000

reserveren 075-631 02 31